بررسی حاصل کارگاه‌های آموزش داستان نویسی با حضور سه تن از داوران جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور

در جلسه ای و با حضور مصطفی خرامان، خسرو باباخانی و جبیب یوسف زاده از نویسندگان و داوران جشنواره ادبی شهید حبیب غنی پور، ابعاد مختلف برگزاری دوره های آموزشی(کارگاهی) داستان نویسی و اثرات این کارگاه ها، در تقویت و توسعه مهارت‌های نوشتاری شرکت کنندگان در این دوره‌ها ( بخصوص نوجوانان و جوانان) بررسی شد.

در این جلسه که در روز ۲۶ آذرماه برگزار شد ضمن بررسی روش‌های آموزشی این حوزه، تجربه آموزش داستان در ایران و بخصوص تجربه‌های زیسته این مدرسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه با طرح  این موضوع که چرا اساسا رمان‌های تالیفی برای مخاطبان ایرانی جذاب نیستند، مصطفی خرامان نکاتی را در خصوص آسیب شناسی در این زمینه بیان کرد.

در ادامه، حبیب یوسف زاده با اشاره به تجربه برگزاری کارگاه داستان‌نویسی در منطقه ۱۷ تهران اظهار داشت: بستر برگزاری و نحوه انتخاب مخاطبان و همچنین توجه به گروه‌های سنی مختلف و موضوعاتی از این دست نکته مهمی است که اگر بدان بی توجهی شود، در نهایت نمی توان انتظار داشت که این گونه جلسات آموزشی و کارگاهی نتیجه دل‌خواه و حرفه‌ای را به دنبال داشته باشد.

سپس خسرو بابا‌خانی با طرح این سوال که آیا اساسا می توان داستان نویسی و مهارت نوشتن در این زمینه را در کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی به مخاطبان آموزش داد، به نظرات مطرح در این زمینه پرداخت و دیگر مدرسان داستان نویسی حاضر در جلسه پاسخ‌های خود را به این سوال بیان کردند.

مشروح گزارش این جلسه در کتاب حبیب ویژه نامه هجدهمین دوره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی پور به چاپ خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *